Sabtu, Ogos 22, 2009

Pelan takaful i-save (Simpanan dan perlindungan)

klik gambar untuk lebih jelas

Dalam pelan ini, peserta akan dilindungi dan mempunyai nilai simpanan dalam masa yang sama. Lebih elok sekiranya kita mempunyai takaful terlebih dahulu sebelum kita menyertai pelaburan lain seperti pelaburan saham unit amanah. Memang pelaburan di unit amanah adalah lebih menguntungan kita. Namun begitu unit amanah tidak menyediakan pelan perlindungan kepada kita.

Justeru takaful adalah lebih utama daripada pelaburan dalam unit amanah.

klik gambar untuk lebih jelas

**jumlah yang ditunjukkan adalah contoh sahaja...Apabila kita membayar caruman contohnya RM100 kepada takaful, yang tersebut akan ditolak yuran wakalah dan juga tabarru'. Baki daripada tolakan itu yang akan menjadi milik kita.

Dalam jadual di atas telah di tunjukkan perbandingan menyimpan di unit amanah dan takaful. Sekiranya kematian berlaku pada (dalam rajah ditunjukkan pada bulan ke 12) kita akan mendapat nilai simpanan, keuntungan pelaburan dan juga WANG PAMPASAN daripada pengendali takaful.

Jika umur kita sekitar 20 an, kita boleh mendapat perlindungan sekitar
RM 40000. Satu jumlah yang agak banyak.

Jika kita menyimpan di unit amanah, kita hanya mendapat jumlah simpanan sahaja. Mungkin sahaja jumlah simpanan itu tidak cukup untuk melangsaikan hutang yang kita tinggalkan kepada waris kita. Walaupun nilai simpanan di dalam takaful tidak banyak seperti unit amanah, tetapi takaful memberikan perlindungan kewangan jika berlaku perkara yang tidak diingini kepada kita. Kita menabung, tetapi dilindungi dalam masa yang sama.

Pelan seperti ini hanya ditawarkan oleh TAKAFUL / INSURANS sahaja!

Namun sebagai orang ISLAM, wajib bagi kita memilih takaful berbanding insurans.

Bukan bermaksud mempunyai unit amanah itu tidak bagus, tetapi adalah lebih elok jika kita mempunyai pelan takaful terlebih dahulu sebelum membeli unit amanah untuk tujuan pelaburan. Sebelum melabur, kita perlu pastikan diri kita dilindungi terlebih dahulu.

Tiada siapa boleh menjamin dia akan terus kekal sihat sepanjang masa. Hari ini seringkali kita lihat kematian berlaku di usia muda seperti kemalangan dan juga penyakit. Kita tidak boleh menjamin bahawa kita tidak akan ditimpa sebarang bencana.

Oleh itu dengan menyertai pelan takaful, sekurang-kurangnya kita bertindak dengan menyediakan perlindungan berbentuk kewangan kepada diri dan keluarga kita.

Cuba kira liabiliti yang anda ada sekarang ( belanja-belanja dan hutang). Adakah simpanan anda cukup untuk membiayai keluarga anda sekiranya anda telah tiada nanti (MATI)? Jika tidak cukup, menyertai pelan takaful adalah penyelesaiannya.

Caruman takaful boleh dibuat serendah RM50 sebulan....amat murah berbanding manfaat yang kita akan perolehi.

Pembayar akan mendapat pengecualian cukai sehingga RM 3000....

Untuk maklumat yang lebih terperinci dan tepat berkaitan caruman yang sesuai untuk umur anda, sila hubungi saya untuk medapatkan sebut harga.

Tiada ulasan: