Khamis, Ogos 13, 2009

Selamat datang

Assalamualaikum para pengunjung sekalian.

Terima kasih kerana meluangkan masa melayari blog takaful ini. Secara amnya blog ini akan membincangkan tentang takaful dan juga keperluan memilikinya. Memiliki takaful bagi saya adalah satu kemestian bagi mereka yang berkemampuan, terutamanya ketua keluarga yang mempunyai tanggungan di bawahnya ( isteri, anak, ibu, ayah dll...). Saya sekadar mahu berkongsi ilmu setakat mana yang termampu..

Secara umumnya matlamat blog ini diwujudkan adalah

  • menyalurkan maklumat berkenaan sistem kewangan Islam khususnya TAKAFUL kepada pengunjung blog.
  • menekankan kepentingan terhadap pengurusan risiko kewangan secara Islam
  • menyalurkan maklumat agar kita beralih menggunakan sistem kewangan Islam yang semakin mendapat tempat pada hari ini
Ramai di kalangan kita hari ini masih lagi kabur, malah ada yang buta bila disebut hal berkenaan takaful. Kesedaran memiliki perlindungan risiko yang bertepatan dengan Syarak masih lagi rendah. Insurans seringkali disamakan dengan takaful dan ramai sekali yang menyatakan tiada bezanya insurans dan juga takaful.. Pada hal di antaranya wujud jurang yang amat besar sekali.

Umat Islam tidak dilarang untuk mencari harta kekayaan. Carilah harta kerana ianya adalah harus. Malah kehidupan kita pada hari ini amat memrelukan kepada harta. Tetapi apa yang salah ialah memperolehi harta kekayaan dengan cara yang salah.

Mari bersama menimba ilmu berkenaan dengan takaful. Lebih elok lagi jika ilmu itu dihebahkan kepada orang ramai...

Tiada ulasan: